tisdag 22 november 2011

Bruno minns sitt intresse för upptäcktsfärder

Vad är det viktigaste som händer i kapitlet? Att Bruno går på upptäcktsfärd och träffar en pojke på andra sidan av stängslet vid namn Shmuel. 


Beskriv herr Liszt- Herr Liszt är Bruno och Gretels lärare. Jag uppfattar Liszt som en mycket arg och bestämd lärare. Han verkar ha starka åsikter om vad som är viktigt att lära sig i världen.     

Pricken som blev en fläck som blev en krumelur som blev en figur som blev en pojke
Beskriv mötet mellan Bruno och Shmuel. Hur närmar de sig varandra? Hur uppfattar Bruno Shmuel? Vad gör de för häpnadsväckande upptäckt? Vad pratar de om? Hur beskriver de sina respektive länder?
Vad tror du att Shmuel kommer att svara på Brunos sista fråga?


Bruno och Shmuel börjar gå mot varandra med en försiktighet. Dom börjar berätta vad dom heter och diskuterar varandras ”konstiga” namn. Dom upptäcker att dom är lika gamla och att dom fyller år på samma dag. Bruno frågar ifall Shmuel har några vänner, och dom diskuterar det ett tag. Dom jämför Tyskland och Polen med varandra. Bruno frågar varför Shmuel och alla andra på den sidan av stängslet har på sig pyjamaser. Jag tror att Shmuel kommer att svara precis så som det är. Eller svara på det som han vet.

2 kommentarer:

  1. Vad tänker du om det som Herr Liszt vill förmedla som lärare?

    Bruno hävdade att Tyskland var det bästa landet för att hans pappa (och säkert andra också) sagt det. Vad hade Shmuel för anledning att tycka att folk i Polen var vänligare?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Herr Liszt vill lära Bruno och Gretel mycket om historia. Jag tror även att han vill lära Bruno och Gretel att Tyskland är det bästa landet.

    Eftersom Shmuel blir dåligt behandlad av tyskarna uppfattar han att de personer från hans hemland är snällare.Tyskarna har tagit allt som dom äger och har.

    SvaraRadera